En ny sorts laddare provkördes nyss i garaget under det kommunala bostadsföretaget Öbos huvudkontor i Örebro.
Den kan inte bara ladda batterierna på bilen, utan också ta tillbaka strömmen om det skulle behövas.
Testet gick över förväntan.
– Jag tänkte att jag nog bevittnade ett historiskt ögonblick, säger Jonas Tannerstad, chef för el och automation på Öbo.
För en enda bil med kraftfullt batteri kunde leverera runt 30 procent av den el som behövdes för att hålla igång en stor fastighet med kontor, restauranger och lägenheter under några timmar. Det handlar då om den el som själva huset behöver, till exempel till trapphus, hissar och ventilation.
Det betyder att bilarnas batterier kan fungera som reservkraft vid ett strömavbrott.
Men det kan också finnas större uppgifter.
Svårt att klara el-toppar
Elnätet står inför problem.
Till exempel kan det bli svårt att få tag på tillräckligt mycket el tillräckligt snabbt framöver under kalla vinterdagar. I en rapport från Svenska kraftnät, det statliga affärsverk som förvaltar det svenska stamnätet för el, konstateras att det kan bli svårt att klara topparna. En orsak är minskningen av kärnkraft de närmaste åren.
Det finns också redan idag växande städer där elnätet inte räcker till om man vill bygga fler industrier eller bostadsområden.
– Idag är det trångt i våra elnät. Svenska kraftnät och energibranschen kan inte bygga om elnäten i den takt som behövs. Det gör att slutanvändarna av el måste bli mer flexibla. Så vi kan som fastighetsägare bidra till energisystemet och det är en stor vinning, säger Jonas Tannerstad.
Elbilen blir en lösning
De elbilar som inte rullar för tillfället blir nu för Öbos del en av lösningarna för att klara de tillfälliga toppar när många vill ha el samtidigt.
Sedan laddas batterierna upp igen på nätterna, när efterfrågan är mindre.
Tror du att vi kommer att få se det här i fler hus den närmaste tiden?
– Ja, jag är helt säker på att det kommer att bli så. Det är en helt nödvändig utveckling. Och jag tror också att i förlängningen kommer vi att knyta ihop oss med våra hyresgästers bilar och att det kan förändra hyresavtal och annat framöver, säger Jonas Tannerstad.