Efter att Vivallaskolans rektor Åsa Fahlström meddelat att hon sagt upp sig och slutar i augusti kritiserar nu den politiska oppositionen den styrande majoriteten för att ha belagt skolan med stora sparkrav.
– Situationen på skolan är väldigt allvarlig, och det har den varit länge. Och nu har majoriteten lagt stora sparkrav på skolverksamheten, säger Maria Haglund (M), som bland annat är 2:e vice ordförande i Programnämnd barn och utbildning i Örebro kommun.
Även hennes nämndkollega, Cecilia Lönn Elgstand (V), nämner sparkravet som ett stort problem för skolorna i Örebro och särskilt för Vivallaskolan.
– Vivallaskolan har många elever som på ett eller annat sätt behöver extra stöd, och det är de här eleverna som påverkas mest av sparkraven.
Ordningen viktig
Maria Haglund menar att det är skolans studiero och ordningen som är den största faktorn till situationen på skolan. Hon tror att lärarna behöver få stöttning i att hålla på de regler som finns.
– För det första behöver skolan sätta sig ner och bestämma vilka regler man vill ha, och sedan måste man vara tydlig i att det blir konsekvenser för den som inte följer reglerna. Och det här jag tror att lärarna måste känna att de har ett stöd från skolan.
Även Cecilia Lönn Elgstrand är inne på att ordningen är viktig, och att skolan måste hitta ett sätt att hitta studiero. Men hon vill istället att det positiva beteendet hos eleverna lyfts och uppmärksammas mer.
– Det är viktigt att man på skolan pratar om hur man ska vara, och inte bara om hur man inte ska vara. Det är viktigt att förstärka det positiva beteendet snarare än att bestraffa det negativa.
Lärare som vill kämpa behövs
Båda politikerna är dock överens om att skolan behöver fler lärare, och att det den stora utmaningen ligger i att nu hitta en ny rektor som är beredd att kämpa för Vivallaskolan – och att få den personal som finns att stanna kvar, men även att hitta nya lärare som vill satsa på eleverna och skolan.
– Det sänder inga bra signaler till barnen när lärare slutar och rektorn ger upp. Det måste satsas på att få pedagoger som vill kämpa för barnen att stanna kvar på skolan, och jobba upp och bevara en god relation till barnens familjer, säger Cecilia Lönn Elgstrand.