Till vänster Örebrobostäders kontor, till höger en porträttbild på Pia Holm Wahlström.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Pia Holm Wahlström, bokonsulent på Örebrobostäder, om hur man som hyresgäst ska agera om ens granne är hotfull. Foto: SVT

Örebrobostäder: ”Hotfulla grannar kan vara väldigt svåra att hantera”

Publicerad

Vad kan en hyresgäst som utsätts för upprepade hot av en granne göra? Pia Holm Wahlström på Öbo konstaterar att för att en hyresgäst som hotar ska kunna bli av med sitt hyreskontrakt måste hyresvärden kunna bevisa det.

– Vad gäller konkreta hot hänvisar vi till polisen. Men hot kan överhuvudtaget vara svåra att bevisa och många drabbade hyresgäster vill att vi ska försöka lösa situationen, och det är inte alltid så lätt, säger hon.

Enligt Pia Holm Wahlström, bokonsulent hos Öbo, har den här typen av hot varit ganska konstanta över tid. Hon betonar också att varje ärende är en historia för sig.

– Det viktigaste är att lyssna. Vi behöver alltid prata med båda parter, men sedan kan det vara svårt att komma vidare, säger hon.

Vågar inte vittna

Det är inte heller alltid så att den drabbade hyresgästen vill att Öbo ska prata med den som hotar, av rädsla för att det ska bli värre.

– Vi kan föra samtal , skicka varningsbrev och ta ett ärende till hyresnämnden, men ett problem kan då vara att den eller de som drabbats inte vågar vittna.

Hon beskriver att många hyresgäster upplever en ökande otrygghet, som bland annat beror på fler obehöriga i trapphus eller andra utrymmen.

– Där kan vi jobba med skalskydd, som låsta dörrar in till trapphus eller tvättstugor, brytskydd på dörrar, kedjor eller så kallade ”tittögon” som man kan sätta på insidan av sin lägenhetsdörr, och som kan öka känslan av trygghet.

Ökad psykisk ohälsa

Hot kan också vara kopplade till den ökande psykiska ohälsa Öbo ser, menar Pia Holm Wahlström:

– Då kan vi eller hyresgästen larma och göra en orosanmälan till socialtjänsten eller psykiatrin. Men vad som sedan händer vet vi inte. Där är det sekretess och vi får ingen information tillbaka.

I klippet berättar hon mer om vad man som hyresgäst själv kan göra.

Öbos råd till den som utsätts för störningar eller hot av en granne

  • Konkreta hot ska alltid anmälas till polisen.
  • Men Öbo agerar också. Öbo vill helst att den som blir störd eller hotad uppger namn och adress om de behöver fler upplysningar, men lämnar inte dessa uppgifter vidare.
  • Om du blir störd, försök först att prata med den som stör. Om man behöver hjälp kan man kontakta Öbo.
  • På kvällar, helger och nätter anmäler man akuta störningar till Trygghetsjouren. Den som anmält en störning kontaktas sedan per telefon och får information om hur Öbo hanterar situationen.
  • Vräkning är en lång process. En hyresgäst kan vräkas på grund av att hen inte har betalt sin hyra, stört eller hotat andra hyresgäster vid upprepade tillfällen eller använt sin bostad till olaglig verksamhet.

Källa: Öbo

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.