– Det är högst upp på min dagordning att få till ett möte på högsta nivå för att gå igenom nuläget och planera framåt för säkerheten på stationsområdet, säger John Johansson (S) kommunstyrelsens ordförande i Örebro.
Han menar att andra kommuner som har två stationer har bättre säkerhet än vad det i Örebro, samtidigt som de har färre resenärer.
– Så i Örebro och för Örebroregionen är Södra station en viktig del.
Men att lägga ned stationen är inget alternativ, enligt honom.
– Det är en viktigt del för att få fler människor att åka tåg och göra det mer attraktivt. Att stänga stationer tycker jag och Örebro kommun är att gå åt fel håll, säger han.
Väktare på plats vid södra station
Trafikverket har satt in väktare på stationen som en akut och trygghetsskapande åtgärd fram till söndag. Utöver det har trafikledningen tät kontakt med lokförare som ska passera området.
– I vanliga fall har trafikledningen bara kontakt med dem vid behov. Nu sätter vi in den här åtgärden några dagar framåt. Om det är mycket folk vid perrongerna kan hastigheten sänkas tillfälligt, säger Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket.
”Södra har sämre säkerhet”
Örebro kommun stöttar de tillfälliga åtgärderna som satts in, men vill att stationen åtgärdas på längre sikt.
– Att ytterligare åtgärder behövs är uppenbart och södra har sämre säkerhet än många andra jämförbara tågstationer. Det är dessutom en väldigt trafikerad tågstation och Örebro är en växande stad, säger Johansson (S).
Stor investering
Stationen byggdes om för några år sedan, bland annat med en gångbro över spåren. Säkerheten mellan spåren har däremot fortfarande brister, vilket inte minsta onsdagens tragiska olycka tydligt visar. Men att bygga om är dyrt.
– Det är en stor investering, spår skulle behöva flyttas och en bredare plattform byggas. Det skulle krävas en nationell infrastrukturplan i så fall, säger Danielsson på Trafikverket.