Att ge sig ut i trafiken med sommardäck i vintrigt väglag är inte förbjudet, men det kan få allvarliga följder och resultera i olyckor med allvarlig utgång.
– Kommer vi fram till en olycka där någon med sommardäck sladdat in i andra fordon och orsakat skador, så räknas det som att man tagit en medveten risk och det räknas som vårdslöshet i trafik. Är det personskador eller dödsfall kan det handla om vållande, säger Öhman.
Gäller att anpassa sig
Förutom att ha koll på däcken är det viktigt att skrapa rutorna ordentligt och borsta av bilen. Snö på taket eller motorhuven räknas som osurrad last. Allra viktigast, enligt Öhman, är att ta sig en funderare om bilen verkligen behöver rulla när det vräker ner snö.
– En uppmaning är att anpassa sig efter vädret och naturens krafter, säger Öhman.
I arkivvideoklippet får du höra mer vad som gäller på våren i trafiken när vintern slår till.
Att tänka på vid vinterväglag
• Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag.
• Du får använda dubbdäck under tidsperioden 1 oktober – 15 april.
• Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april – 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.
• Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.
• Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.
Källa: Polisen
• Snö på taket räknas som oförankrad last då det finns en stor risk för att den åker av under färden. Det är särskilt farligt om temperaturen ligger runt nollan och tung snö rasar ner från biltaket. Vid en inbromsning kan hela snötäcket hamna på din vindruta och skymma sikten. Snön kan även blåsa av och hamna på fordon bakom dig och orsaka olyckor.
• Att köra med snö på biltaket kan ge 1 500 kronor i böter.
Källa: IF