– Jag har träffat liknande elever som Vilma tidigare men kanske inte förstått då att det handlat om särskilt begåvade ungdomar, säger Cecilia Elfors, lärare på Kvinnerstaskolan i Örebro.
Viktigt att lära känna eleverna
Utgångspunkten i skolans arbete är att mentorer och lärare ska skapa goda relationer med eleverna för att kunna motivera dem och anpassa om det behövs.
– En del av oss lärare låter Vilma vara med och diskutera lektionsupplägg, syfte och centralt innehåll i ämnena. Hon har också fått tenta av vissa ämnen och vi försöker skapa uppgifter som inkluderar flera kunskapskrav, säger Cecilia.
Luckor i schemat
Vilma har också fått anpassat schema med luckor där hon kan arbeta hemifrån då skolan tar mycket energi.
– Det är direkt nödvändigt om vi ska få de här ungdomarna att vilja gå i skolan, skolan måste vara mer flexibel, säger Cecilia men konstaterar samtidigt att det inte är helt lätt.
Tips till pedagoger från Cecilia Elfors
– Säg inte gör ditt bästa utan var tydlig med vad som är viktigt i kunskapskraven och det centrala innehållet
– Samarbeta med eleven och föräldrar
– Våga misslyckas, gör om och gör rätt. Det krävs träning.
– Se till att läraren får tid för möten med eleverna