Stora investeringar väntar de kommunala bostadsbolagen om de ska bygga ut laddinfrastrukturen. Men de kommunala bostadsbolagen slår snabbt i taket för bidrag genom till exempel Klimatklivet, enligt Carl Ståhle.
– Det är ett stort problem och där har regeringen lite att göra, säger han.
Söka dispens från reglerna
Carl Ståhle menar att regeringen bör ansöka om att statsbidragen till laddinfrastruktur ska undantas från EU:s regler om bidragstak.
– Vi kan inte tillgodoräkna oss bidragen på samma sätt som bostadsrättsföreningar eftersom vi har så stora bestånd, säger han.
SVT nyheter Örebro har ställt frågan om undantag till energi- och miljöminister Ebba Bush (KD). Via sin pressekreterare svarar hon att kommissionen inom kort väntas ändra EU:s statsstödsregelverk och att regeringen därför har drivit på ändringar för att ytterligare möjliggöra investeringar i laddningsinfrastruktur.
Bygga laddkluster
Att flera hyresgäster ska kunna dela på en laddstolpe i ett slags kluster är en av strategierna Sveriges Allmännytta arbetar med för att lösa behovet av laddinfrastruktur framåt.
– Då delar man också parkering så vi behöver riva upp en del parkeringsavtal, men det går att lösa, säger han.
Han beskriver läget som ett slags moment 22. Det är ingen som efterfrågar laddstolpar om de inte har elbil och folk köper inte elbil om det inte finns ladstolpar.
Enligt organisationens egen undersökning kommer ändå 50 procent av hyresgästernas fordon vara laddbara 2030. Det innebär att hälften av parkeringarna måste ha laddmöjlighet om varje bil ska ha en egen laddplats. Carl Ståhle menar att 20 procent är en mer realistisk siffra.
– Det är en jättestor utmaning och vi behöver investera i det här, säger Carl Ståhle.
Utöver investeringskostnaderna finns andra hinder på vägen för bostadsbolagen. Hör om det i klippet med Carl Ståhle.