Syftet med elvägen är att minska koldioxidutsläppen från tunga fordon.
Trafikverkets val stod mellan E20 och väg 73 i Västerhaninge-Nynäshamn. Trafikverket har tagit hänsyn till flera kriterier vid valet av väg, bland annat trafikvolymer, vägtyp och transportupplägg.
– Örebro och Hallsberg ligger mitt i logistiktriangeln mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom har vi sett att ett flertal företag använder just den här sträckan för en stor del av sina transporter. Det ger tillsammans goda förutsättningar för att elvägen ska realisera förväntade resultat och det är även viktiga förutsättningar för en framtida fortsatt utbyggnad, säger Kenneth Natanaelsson, biträdande chef för elektrifieringsprogrammet hos Trafikverket.
Planen är att den nya vägen ska kunna öppna för trafik runt årsskiftet 2025–2026.
Hör Nina Höijer (S), regionråd, kommentera projektet i klippet ovan.