Statens medieråds statistik från i höstas visar att barns läsande har ökat mellan åren 2018 och 2022. Undersökningen har ställt frågor till barn om hur mycket de själva uppskattar att de läser.
Det faktum att barnen själva gör en skattning skulle kunna vara en möjlig felkälla i statistiken. Men Yvonne Andersson, som författat rapporten, menar dock att eftersom svaren är så entydiga talar det för att slutsatserna stämmer.
Olika resultat i rapporter om barns läsförståelse
Enkäten har gått ut till 18 000 barn och unga. Svarsfrekvensen låg runt 25 procent. För barn under nio års ålder var det föräldrarna som svarade.
Olika undersökningar visar olika resultat. PISA-rapporten från 2022, som undersökt 15-åringars vanor, visade att svenska barns läsförståelse sjunkit.
PIRLS från 2021, som internationellt undersöker läsvanor bland fjärdeklassare visade att skillnaden i läsförståelse mellan olika barngrupper ökar. Rapporten visar dock att svenska barn och unga lägger mer tid på läsning.