Trots att det finns rekommendationer riktat till lärare, och en pedagogisk utvecklare som jobbar med frågorna, uppstår situationer där studenter upplever otydlighet när det kommer till användning av AI i studierna. Det säger rektor Johan Scnhürer, som även är ordförande i universitetets disciplinnämnd.
– Åtminstone får jag höra det från studenter i disciplinnämnden att det är otydligt. Men de flesta examensuppgifter ska ju göras enskilt. Och då är frågan om man ska betrakta AI som den enskilda personen, och det ska man nog inte.
Tror universitet har goda förutsättningar
Enligt rektorn Johan Schnürer har Örebro universitet bra förutsättningar för att möta utvecklingen gällande AI och att implementera det som ett användbart verktyg i undervisningen.
– Dels kan det vara ett visst motstånd från lärarna att man brukar göra som man alltid gjort, men jag tror att vi har ovanligt goda förutsättningar här genom att vi har en så stark forskning kring AI och att vi också bedriver utbildning för yrkesverksamma, inte bara studenter.
Svår att upptäcka fusket
Han förväntar sig att AI-fusket kommer öka. Att upptäcka fusk av den typen är svårt i dag och det är endast ett fåtal av de ärenden som rör fusk, som kan kopplas till AI-verktyg. Det finns verktyg för att upptäcka plagiat.
– Men om det är en alldeles unik text som skrivits antingen av studenten eller en AI går det inte att göra på det sättet, då måste vi hitta andra modeller. Och jag föreställer mig att AI-utvecklarna kommer hitta motmedel mot detta.