• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Studenter på Örebro universitet.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
När går gränsen för användning av AI i studierna? Hör studenterna tycka till. Foto: Mikko Lindskog/SVT

Två tredjedelar av lärosätena saknar AI-riktlinjer

Uppdaterad
Publicerad

Drygt en tredjedel av universiteten och högskolorna uppger att de har riktlinjer för personal och studenter, gällande användning av AI-verktyg, enligt en kartläggning av UKÄ.

Örebro universitet har rekommendationer för lärare – och en särskilt anställd pedagogisk utvecklare som jobbar med AI-frågor.

Trots att det finns rekommendationer riktat till lärare, och en pedagogisk utvecklare som jobbar med frågorna, uppstår situationer där studenter upplever otydlighet när det kommer till användning av AI i studierna. Det säger rektor Johan Scnhürer, som även är ordförande i universitetets disciplinnämnd.

– Åtminstone får jag höra det från studenter i disciplinnämnden att det är otydligt. Men de flesta examensuppgifter ska ju göras enskilt. Och då är frågan om man ska betrakta AI som den enskilda personen, och det ska man nog inte.

Tror universitet har goda förutsättningar

Enligt rektorn Johan Schnürer har Örebro universitet bra förutsättningar för att möta utvecklingen gällande AI och att implementera det som ett användbart verktyg i undervisningen.

– Dels kan det vara ett visst motstånd från lärarna att man brukar göra som man alltid gjort, men jag tror att vi har ovanligt goda förutsättningar här genom att vi har en så stark forskning kring AI och att vi också bedriver utbildning för yrkesverksamma, inte bara studenter.

Svår att upptäcka fusket

Han förväntar sig att AI-fusket kommer öka. Att upptäcka fusk av den typen är svårt i dag och det är endast ett fåtal av de ärenden som rör fusk, som kan kopplas till AI-verktyg. Det finns verktyg för att upptäcka plagiat.

– Men om det är en alldeles unik text som skrivits antingen av studenten eller en AI går det inte att göra på det sättet, då måste vi hitta andra modeller. Och jag föreställer mig att AI-utvecklarna kommer hitta motmedel mot detta.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.