Forskningsprojektet ”Fritidshemmets bidrag till elevers måluppfyllelse” leds från Linnéuniversitetet i Växjö.
– Måluppfyllelse är i det här fallet ett stort begrepp. Det kan vara hur du stärker en elevs mående för att klara av utmaningar, säger Martin Karlsson, förstelärare som arbetar på Almby skolas fritidshem i Örebro.
Han är med i den del av projektet som pågår i Örebro och har bland annat som uppgift att dela med sig av den kunskap som kommer fram.
Fritidshem har en ny uppgift
För flera år sedan koncentrerade sig fritidshem på tillsyn, omsorg och rekreation, enligt ansvariga i forskningsprojektet.
År 2016 reviderades läroplanen och mer vikt har lagts på att fritidshemmen också ska ha undervisning och komplettera skolan. Traditionell skola kanske inte passar alla barn och då kan fritidshemmen lära ut på ett annat sätt.
Treårigt projekt på Linnéuniversitetet
En del forskning finns om fritidshem, men forskarna knutna till Linnéuniversitetet menar att det saknas forskning kring fritidshemmens potential. De vill också se vad barn som inte går på fritids går miste om.
Forskningsprojektet startade 2023 och pågår till 2026. Fyra kommuner deltar, Stockholms stad, Linköping, Skurup och Örebro kommun.