Det var den 8 juli förra året som nio personer dog i en flygolycka i Örebro när ett plan havererade kort efter start. Statens Haverikommission har tidigare sagt att inget tyder på att det fanns några allvarliga tekniska fel på flygplanet.
Haverikommissionen valde att skicka två flygutredare över 600 mil för att kunna genomföra referensflygningar under tre dagar i Alaska i början av maj. Olycksplanet är av av den ovanliga modellen DHC-2 Turbo Beaver från 1966.
– Det finns bara några stycken kvar. Men här fann vi ett som var i ett alldeles ypperligt skick, säger Peter Swaffer, avdelningschef vid Statens haverikommission.
Peter Swaffer uppger att flygningarna gav goda resultat.
– Det här var en stor sista del i vår faktainsamling. Vi har en klarade bild av allting, säger han.
Riggade kabinen med kameror
Efter noggranna förberedelser genomfördes flygningarna på flera tusen meters höjd. När flygplansolyckan inträffade befann sig nio människor ombord. Utredarna försökte återskapa förutsättningarna som rådde den dagen.
– Vi har inga personer ombord. Däremot så har vi last, sandsäckar och så vidare, för att att simulera motsvarande last. Sedan är hela kabinen riggad med inspelningsapparatur och gopro-kameror, säger Peter Swaffer.
Slutrapport i höst
Kostnaden för resan var cirka 75 000 kronor. Haverikommissionen använde sina egna piloter, vilket enligt Peter Swaffer var en stor besparing.
Innan sommaren hoppas Haverikommissionen kunna informera anhöriga och andra berörda om hur utredningen gått. Målet är att slutrapporten sedan ska presenteras under september.
I klippet: Se bilderna från flygningen i Alaska.