Nora Bergslags Veteranjärnväg kör tåg i sommar med begränsat antal passagerare med anledning av corona. Foto: Pelle Råssjö /SVT

Veterantågen i Nora räddas

Uppdaterad
Publicerad

Det meddelade föreningen som under lördagen enhälligt valde en ny styrelse under lördagens medlemsmöte.

– Vår ambition är att det ska köras museitåg igen. Det är anledningen till den här räddningsaktionen, säger nye ordförande Per-Åke Lampemo.

I slutet av maj avgick stora delar av styrelsen för NBVJ efter en segdragen konflikt med stiftelsen som äger järnvägsspåren.

Men nu kommer positiva besked för tågentusiaster: en ny styrelse är vald med målsättningen att få fart på veterantågen igen.

Per-Åke Lampemo är lokförare sedan 40 år tillbaka ger sin syn på nya uppdraget.

– Vi har tre punkter som vi ska jobba för framgent: förbättra relationen med stiftelsen, se över ekonomin och få igång tågtrafiken igen.

VETERANJÄRNVÄGEN I NORA

Föreningen Nora Bergslags Veteranjärnväg (NBVJ) och stiftelsen Nora Järnvägsmuseum och Veteranjärnväg (NJOV) förvaltar gemensamt järnvägen Nora-Järle och Nora-Pershyttan.

Järnvägssträckan Nora-Ervalla var den första normalspåriga i Sverige för allmän trafik. Den invigdes 1856.

NBVJ är en ideell förening som äger större delen av fordonen och driver själva trafiken.

NJOV är en stiftelse som äger själva banan. Stiftelsen är startad av bland annat Region Örebro län och Nora kommun.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.