I slutet av maj avgick stora delar av styrelsen för NBVJ efter en segdragen konflikt med stiftelsen som äger järnvägsspåren.
Men nu kommer positiva besked för tågentusiaster: en ny styrelse är vald med målsättningen att få fart på veterantågen igen.
Per-Åke Lampemo är lokförare sedan 40 år tillbaka ger sin syn på nya uppdraget.
– Vi har tre punkter som vi ska jobba för framgent: förbättra relationen med stiftelsen, se över ekonomin och få igång tågtrafiken igen.
VETERANJÄRNVÄGEN I NORA
Föreningen Nora Bergslags Veteranjärnväg (NBVJ) och stiftelsen Nora Järnvägsmuseum och Veteranjärnväg (NJOV) förvaltar gemensamt järnvägen Nora-Järle och Nora-Pershyttan.
Järnvägssträckan Nora-Ervalla var den första normalspåriga i Sverige för allmän trafik. Den invigdes 1856.
NBVJ är en ideell förening som äger större delen av fordonen och driver själva trafiken.
NJOV är en stiftelse som äger själva banan. Stiftelsen är startad av bland annat Region Örebro län och Nora kommun.