På Kyrkbacksskolan i Kopparberg finns för närvarande ett tiotal olika nationaliteter bland eleverna. I lektionssalen för den internationella klassen, som är tillfälligt inrymd i en satellitbyggnad i väntan på renoveringen av den gamla KOMVUX-lokalen i närheten av huvudbyggnaden, är hyllan med språklexikon till bredden fylld.
När de inte räcker till får kroppsspråket säga sitt. 24 elever går här just nu i en klass, uppdelad i två grupper och flera barn står i kö.
Slussas ut
Lite olika beroende på individ så går eleverna i den internationella klassen i ungefär ett år. I de praktiska ämnena får elever däremot tämligen omgående möta de klasser de så småningom skall gå i.
Lärarna Lisa Ståhl och Viktor Lindblad har fått assistans i och med att skolledningen ”tänkt utanför boxen” och inlett ett samarbete med vuxenutbildningen för nyanlända, SFI.
– Vi har hittat en lärare som är utbildad i Syrien och har arabiska och kurdiska. Vi har en lärare som kommer från Iran som kan persiska. På så sätt då får vi både en studiehandledning på elevernas modersmål samt utbildade lärare som kompletterar de lärare som redan finns i gruppen, säger Claudia Holm.
Har fått jobb som handledare
Fahimeh Ghaderi har varit i Sverige i ett år och tre månader. Hon är ursprungligen från Teheran och har genom skolans samarbete erbjudits arbete på skolan som på detta sätt kan kompensera en skriande lärarbrist och utgöra en språklig brygga.
– Det är inte svårt för mig att kommunicera med dem. Två av eleverna talar samma språk som jag. När det gäller de andra har jag lexikon att tillgå och det går bra med teckenspråk, för barnen är öppna i sinnet och accepterar det du säger, säger Fahime Ghaderi.
Flera utmaningar
För både rektor och personal finns flera utmaningar som kräver god förmåga och en vilja att se lösningar. Inte minst den ekonomiska styrningen.
– Det är oerhört svårt att prognostisera, vilket innebär att vi ofta har ett negativt utfall mot budget.
Vad är det som gör det svårt att prognostisera?
– Vi vet ju aldrig hur många barn som kommer. Hur många nyanlända barn som kommer och likaväl kan en familj, eller flra familjer flytta härifrån och få kommunplaceringar på annat håll och då står vi ju redan med en bemanning som man inte kan avsluta från den ena dagen till den andra, säger Claudia Holm.
Stjäl tid
I en liten kommun som Ljusnarsberg får pedagogerna ta sig an uppgiften att även lotsa eleverna i allmän samhällsinformation som stjäl tid från den ordinarie undervisningen.
Större kommuner har socialtjänst och andra institutioner som kan sköta den uppgiften. Rektorn på Kyrkbacksskolan vill att eleverna skall känna att de går i en vanlig klass, trots sina olika bakgrunder och förkunskaper.
– Precis som en vanlig klass man måste var hitta var eleverna befinner sig. Man måste anpassa för de som behöver och utmana de som har en god kunskap, men inte språket. Lyckas vi inte inte entusiasmera riskerar vi att de förlorar intresset, säger Claudia Holm.
Klarar ni det här?
– Ja, det måste vi ju göra. Det är ju vår uppgift och vårt uppdrag att klara det här. Men sen kan ju jag inte veta om det är väldigt många nyanlända på gång. Om det nu kommer väldigt många, då kan jag ju inte stå här och lova att vi klarar det. Men det som är just nu klarar vi det absolut. Och jag tycker det är våran skyldighet. Vi vet aldrig när vi hamnar i samma situation, det är oroligt i världen säger Claudia Holm.