I första hand försöker Destination Gotland att boka om resenärerna till en annan avgång, efter att deras turer med M/S Drotten plötsligt ställts in.
– Om vi inte lyckas med det så har vi skickat ut en lista med boendealternativ där det finns lediga rum, säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland.
För att se till att alla som är på Gotland ska ha någonstans att sova gör Region Gotland just nu iordning Ica Maxi arena till en sovsal.
Inriktningen för oss har varit att ingen ska behöva stå utan tak över huvudet, säger Rikard von Zweigbergk, beredskapschef på Region Gotland.
Familj vittnar om kaos
Alexandra med familj var på väg till sin avgång under lördagsmorgonen när de plötsligt fick ett meddelande om att avgången ställts in.
- Då ringde vi direkt till Destination Gotland och var i telefonkö i 45 min. När vi väl kom fram fick vi rekommendationen att åka till hamnen och ställa oss i standbykön, säger hon.
Det skulle visa sig vara ett tidskrävande tips. Alexandra har sent på lördagskvällen väntat i mer än 12 timmar, till viss del på grund av dålig organisation och kommunikation från de anställda, menar hon.
– Vi har stått i 12 timmar med barn i bilen. Jag kan förstå att det finns problem, men jag förväntar mig att man får bra information och att personalen ger samma information, säger hon.
Drygt tio tusen resenärer påverkas
Färjan, som kan ta emot 1500 passagerare, kommer nu stå stilla till 15 augusti. 2000 resenärer påverkas under lördagen, knappt 5000 på söndagen och 3800 på måndagen.
– Resenärerna kommer i kläm, det är väldigt beklagligt. Vi har full förståelse för att det blir jätteknepigt för dem. Vi försöker lösa det här så fort som möjligt, säger Adam Jacobsson.
Turerna som ställs in är mellan Visby-Oskarshamn och Visby-Nynäshamn.