Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland menar att de hade kunnat ge bättre information till resenärerna. Hör honom berätta mer i videon och även resenären Annica Ravn Fischer. Foto: Visit Gotland/SVT

Destination Gotland självkritiska efter inställda turer: ”Vi beklagar”

Uppdaterad
Publicerad

Annica Ravn Fischer är en av alla tiotusen resenärer som fick sin resa inställd när en av Gotlandsfärjorna drabbades av ett tekniskt fel under fredagen. Hon tycker inte att Destination Gotland har hanterat situationen rätt.

– Att en färja kan gå sönder är sådant som händer. Men det är fortfarande väldigt stora frågetecken tycker jag kring hur Destination Gotland har skött detta, säger hon.

Många resenärer fick sitta länge i telefonkö för att boka om sina biljetter.

– Det gick inte att komma fram. Men vi hittade en hemresa natten till måndag till slut, säger Annica Ravn Fischer.

”Inte varit med om så stora trafikstörningar”

Turerna Visby-Oskarshamn och Visby-Nynäshamn har påverkats och att 15 turer ställs in är väldigt ovanligt.

– Det här är en sådan extrem särhändelse. Jag har inte varit med om så här stora trafikstörningar på tio år, säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland, som menar att de hade kunnat ge bättre information till resenärerna.

Företaget kommer nu att analysera situationen för att vara mer förberedda om någonting liknande skulle inträffa i framtiden.

– Vi måste hela tiden anpassa oss. Det här har fått stora konsekvenser och vi är ödmjuka för förändringen som resenärerna stått ut för. Vi beklagar verkligen det som har skett, säger Adam Jacobsson.

Hör mer i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.