Redan på 1980-talet började diskussionen om en höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping. Sedan dess har projektet Ostlänken minst sagt kastats mellan hopp och förtvivlan.
I dag kan projektet ändå se en startpunkt när första spadtaget tas för den så den så kallade Kardonbanan, ett industrispår i Norrköping. Kardonbanan är en fem kilometer lång järnväg för gods mellan Södra stambanan vid Åby, norr om Norrköping, och hamnen på Händelö.
– Jag hoppas att Norrköpingsborna har förståelse för att vi under lång tid måste stöka runt i stan för att få till stånd ett projekt som är en del i Norrköpings framtid, säger Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping.
”Historisk dag”
När spaden sätts i marken idag, måndag, så anges det som starten för bygget av Ostlänken, eftersom Kardonbanan är en förutsättning för att skapa utrymme för Ostlänkens dragning genom Norrköping.
– Det är en historisk dag där vi påbörjar ett infrastrukturprojekt som betyder 235 000 arbetstillfällen. Inte bara i järnväg utan bland annat bostadsbyggande och miljö. Det är tid för investeringar efter år av underinvesteringar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth, som tillsammans med Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon medverkar under måndagens byggstartsceremoni.
På dagen signerar också samtliga Ostlänkskommuner, Region Östergötland och Landstinget Sörmland avtalet med Sverigeförhandlingen om medfinansiering, ökat bostadsbyggande, stationsläge med mera.