Bild på man med glasögon klädd i rutig skjorta och kavaj.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör regionrådet Fredrik Sjöstrand (M) berätta i klippet varför Region Östergötland valt att stoppa chattfunktionen 1177 direkt. Foto: Martin Klevelid/SVT

Chattfunktionen ”1177 direkt” stoppas efter flera problem

Uppdaterad
Publicerad

Igår beslutade Region Östergötland att ta bort chattfunktionen 1177 direkt. Beslutet kom bara ett år efter att chattfunktionen infördes. 1177 direkt är ett alternativ till att ringa 1177, där du istället kan chatta med vårdpersonalen.

– Bakgrunden är den ekonomiska omställningen vi genomför i Region Östergötland. Vi kommer att behöva frigöra den arbetstid som chatten tar, säger Fredrik Sjöstrand (M) regionråd.

Har krävt stora personalresurser

Chattfunktionen har sedan införandet orsakat flera problem, bland annat då personal som arbetat med chatten har varit frustrerade över att den tar mycket av arbetstiden. Regionen har också anmält chattboten Triage24 som ingår i 1177 direkt till Läkemedelsverket för att boten hade gjort felaktiga medicinska bedömningar.

Vårdkrisen i Östergötland

Men kommer chattfunktionen återinföras? Hör mer om beslutet och om vad regionrådet tycker om chattfunktionen i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Vårdkrisen i Östergötland

Mer i ämnet