Sedan pandemin bröt ut har Dan Wolgers och frun Elisabet bott mer eller mindre permanent ute på ön. I ett gammalt garage/båthus har han sin ateljé.
– Jag har inrett för mina behov, både för det konstnärliga arbetet och annat. Det funkar bra. Ateljén som jag har i Stockholm är inte mycket större än den här och är organiserad på samma sätt, säger Dan Wolgers.
Om du sammanfattar dina 40 år som konstnär?
– På ett sätt så har det inte hänt någonting, jag är inte klar överhuvudtaget. Jag har ju inte alls gjort det jag hade tänkt. Kanske tur det.
”Den fria konsten är allvarligt hotad”
Dan Wolgers har ofta provocerat inom sin egen bransch, då han ständigt återkommer till att ifrågasätta konsten, dess värde och själva konstnärskapet. Situationen idag är oroande, menar han.
– Undervisningen akademiseras och byråkratiseras allt mer, kanske till och med deprofessionaliseras. Det är ett allvarligt hot mot det man kallar den fria konsten.
Hör Dan Wolgers tankar om karriären, konsten, konstnärsyrket och kreativitet i videoinslaget här ovanför.
I sommar kan man se Wolgers verk i två utställningar; en retrospektiv i Falsterbo konsthall och en nyproducerad i Konsthallen Arnstedt i Östra Karup utanför Båstad.
Fakta: Dan Wolgers
Född: 7 december 1955
Utbildad vid Kungliga Konsthögskolan (Mejan) 1980-1985, utnämndes till professor där 1995-1998.
Kända verk i urval: Rififi-utställningen (1991), Gula sidorna(1992), Liljevalchs-bänkarna (1993), Här slutar allmän väg (1995), Flasktorkaren (2000).
Finns representerad i samlingarna på bl a MoMA i New York, Moderna Museet i Stockholm, Kiasma i Helsingfors och Ståhl Collection i Norrköping.