Diskriminerings-argumentet

Uppdaterad
Publicerad

Om kepsen kan hjälpa elever som har svårt att sortera bort intryck från ljud och ljus, så är ju kepsförbudet i så fall diskriminering. Så lyder diskriminerings-argumentet.

Det svåraste med att ha adhd eller autism är att hjärnan inte sållar bort intryck, säger många som har de här diagnoserna. Det kan handla om känsel och smak, men också om ljud, ljus och färger.

Leder till frånvaro i skolan

En del elever klarar inte ens av att vara kvar i skolan på grund av det här. Du kan läsa mer om det här.

Många elever får därför hög frånvaro, visar en enkät med föräldrar:

Skapar mönsterklassrum

Därför börjar många skolor i Sverige nu att fundera på hur de kan anpassa klassrummen så att det passar för alla. Här ser du några exempel på det:

”Kepsen rensar synintryck”

Kepsen är för en del elever ett hjälpmedel för att sålla bort synintryck, enligt Anna Sjölund, som är beteendevetare och har mångårig erfarenhet av att handleda och stötta personer med autism och adhd.

Därför är det en fråga om tillgänglighet, anser hon.

”Kepsförbud är diskriminering”

– Och är det så att eleven själv får miljön i skolan tillgänglig genom att bära keps – då blir ju kepsförbud faktiskt en fråga om diskriminering, säger Anna Sjölund.

Här kan du se hela reportaget om att skapa ett klassrum som är bra för alla:

Specialklasser togs bort

Men klarar alla elever verkligen av att vara i klassrummet? I Norrköpings kommun togs specialklasserna för elever med autism bort för några år sedan, men nu funderar kommunpolitikerna på att införa dem igen, eftersom Högsta förvaltningsdomstolen har sagt att det är okej.

Frågan är när och hur. Se debatten med Olle Johansson (S) och Sophia Jarl (M) här:

Fortsätt till KEPS-EXPERIMENTET eller gå tillbaka till BÖRJAN

Vill du veta mer?

Här finns konkreta checklistor för att anpassa klassrum och andra skollokaler så att det passar alla.

Och här finns checklistor för LSS-boenden.

Lästips: ”Autism och adhd i skolan: Handbok i tydliggörande pedagogik” av Anna Sjölund, Cajsa Jahn, Ann Lindgren och Malin Reuterswärd. Klicka på ”extramaterial” och ”formulär” på den här sidan för att hitta fler gratis checklistor och formulär som kan användas i skolan.

I det här blogginlägget skriver psykologen Bo Hejlskov Elvén om arkitekturen i skolan.

På ”Funktionshinderbanan” man prova hur det är att vara ljudkänslig och det finns också konkreta tips på hur man utformar LSS-boenden så att de blir tillgängliga för dem som ska bo där.

Här kan du läsa mer om bristande tillgänglighet och diskriminering och vad lagen säger.

Fortsätt till KEPS-EXPERIMENTET eller gå tillbaka till BÖRJAN

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.