Kraschen i Morshyttan fick katastrofala följder när lok och flera vagnar åkte nedför en brant. Foto: Trafikverket

Spårade ur i 100 km/h med farlig last ombord

Uppdaterad
Publicerad

Ett tåg lastat med farligt gods spårade ur. Lokföraren skadades och miljön förstördes. Rälsen konstaterades sprucken redan tre månader tidigare.

I en skog utanför Morshyttan i Dalarna går en person och plockar bär. Han hör konstiga ljud, kraftiga smällar kommer från järnvägen när ett tåg passerar.

Det han hörde var räls som slets sönder. Meterlånga bitar lossnade när tåget passerade.

SVT granskar järnvägen

Tittar upp och ser felet

Lite längre bort på samma bana avgår ett tåg med farligt gods ombord. Det dundrar fram i över 100 km/h med 40 ton koppar- och nickelsulfat i lasten.

I hytten sitter lokföraren och en lokförarelev. Strax innan Morshyttans station upptäcker lokföraren att något är fel.

– Solen lyste på spåret. Då upptäcker jag att det fattas en bit av vänstra rälen (spåret, reds. anm.). Jag reser mig upp och skriker till min elev, vi spårar ur! säger lokföraren i den olycksutredning som sen skrevs.

Men bärplockaren var inte den första som märkte felet. Tre månader tidigare hade en mätning visat att det fanns sprickor i spåret på olycksplatsen. Sprickorna markerades med gul färg eftersom de var tvungna att åtgärdas.

Bara ett av många exempel

En efterkontroll gjordes, men inga åtgärder vidtogs. Varför finns det ingen känd förklaring till. Kanske var det så att sprickorna aldrig hittades. Det aktuella spåret skulle ha bytts ut tidigare, men planerna sköts hela tiden framåt.

När vi går igenom olycksrapporterna från de 61 allvarliga urspårningar som skett sedan 2008 ser vi ett mönster. Det visar sig att en tredjedel av fallen är orsakade av fel som Trafikverket kände till, men som inte åtgärdades.

Tåget i Morshyttan är bara ett av många som spårat ur på grund av kända fel som inte åtgärdats. I vissa fall har detta lett till allvarliga personskador, i samtliga fall har det orsakat stora kostnader för skattebetalarna.

Mörbultad och bruten arm

I Morshyttan fick kraschen katastrofala följder, lok och flera vagnar åkte nedför en brant på 10 meter.

– När det hela stannar efter många studsar och krängningar så befinner jag mig liggande ovanpå ATC-panelen. Eleven har hamnat under förarbordet. Jag känner att jag har smärtor i armen som jag tror är bruten, är allmänt mörbultad, skriver lokföraren i rapporten.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet