I veckan besökte flygvapenchefen Jonas Wikman Helikopterflottiljen på Malmen och nu kunde han ge besked om att Flygvapnets utredning är klar.
Se och hör mer i videoklippet här ovanför.
Linköping förlorade alltså dragkampen om de nya radarspanings- och ledningsflygplanen som får den militära beteckningen S106.
Både Specialflygskvadronens personal och ledande östgötska politiker har flaggat för att viktig kompetens kan gå förlorad om GlobalEye inte baseras i Linköping.
– Jag har full förståelse för den aspekten. Det är också en av våra huvudsakliga risker och ett område som är noga utrett, säger generalmajor Jonas Wikman.
Dela landningsbana på Arlanda
Att en högprofilerad militär förmåga som GlobalEye ska dela landningsbana med den civila flygtrafiken på Arlanda är inget som bekymrar Wikman.
– Arlanda kommer bara vara en del, vi har ju flera baser. Och vi kommer anpassa baseringen utifrån hotbilden.
Så GlobalEye kommer att vara flyttbar?
– Absolut.
Planeras vara igång under 2027
2022 fick Försvarsmakten klartecken från regeringen och beställde två GlobalEye-planen från Saab till ett ordervärde på omkring 7,3 miljarder kronor. Produktionen av de toppmoderna planen är nu i full gång och systemet är tänkt att tas i bruk under 2027.