I veckan besökte flygvapenchefen Jonas Wikman Helikopterflottiljen på Malmen och nu kunde han ge besked om att Flygvapnets utredning är klar.
Se och hör mer i videoklippet här ovanför.
Linköping förlorade alltså dragkampen om de nya radarspanings- och ledningsflygplanen som får den militära beteckningen S106.
Både Specialflygskvadronens personal och ledande östgötska politiker har flaggat för att viktig kompetens kan gå förlorad om GlobalEye inte baseras i Linköping.
– Jag har full förståelse för den aspekten. Det är också en av våra huvudsakliga risker och ett område som är noga utrett, säger generalmajor Jonas Wikman.
Dela landningsbana på Arlanda
Att en högprofilerad militär förmåga som GlobalEye ska dela landningsbana med den civila flygtrafiken på Arlanda är inget som bekymrar Wikman.
– Arlanda kommer bara vara en del, vi har ju flera baser. Och vi kommer anpassa baseringen utifrån hotbilden.
Så GlobalEye kommer att vara flyttbar?
– Absolut.
Planeras vara igång under 2027
2022 fick Försvarsmakten klartecken från regeringen och beställde två GlobalEye-planen från Saab till ett ordervärde på omkring 7,3 miljarder kronor. Produktionen av de toppmoderna planen är nu i full gång och systemet är tänkt att tas i bruk under 2027.
FAKTA: GLOBALEYE AEW&C
Flygplanet: Global 6000/6500 från kanadensiska Bombardier. Klarar mer än 11 timmars flygtid och korta flygfält. Är utrustat med så kallat självskydd.
Radar: Erieye Extended Range – räckvidd mer än 55 mil – samt ett antal avancerade sensorer och system för luft-, havs- och landövervakning.
Uppskattad livslängd: 40-50 år.
Källor: Saab/Försvarsmakten
74. SPECIALFLYGSKVADRON
Organisatoriskt så tillhör skvadronen Skaraborgs flygflottilj F 7 i Såtenäs, men är också en del av Linköpings Garnison tillsammans med Helikopterflottiljen och Flygskolan.
Flygplanen:
- 2 stycken S100D/ASC890 (Saab 340) för radarspaning och flygburen ledning.
- 2 stycken S102B (Gulfstream G4 S) för signalspaning.
- 2 stycken TP100 (Saab 340) för persontransporter.
Källa: Försvarsmakten