Bostadsrättsföreningen Ullstämma 2 i Linköping bestämde sig för att våga göra satsningen när bostadsspekulanter för några år sedan frågade om det fanns laddmöjlighet.
Mer om hur de tänkte hör du i videon ovan.
Föreningens ordförande, Torbjörn Gudinge, berättar att det är en ganska stor investering och det krävs att det finns en styrelse som är intresserad samt villig att lägga tid på detta.
– Men redan efter någon månad har vi tre som gått över till elbil, och fler som är intresserade, säger han.
Mats-Ola Larsson forskar om hållbara transporter hos IVL, Svenska miljöinstitutet, och han anser att laddboxarna måste komma först. Annars vågar de som funderar på ett laddbart fordon inte ta steget. På frågan vad som händer om fastighetsägare och bostadsrättsföreningen inte ordnar laddplatser svarar han så här:
– Då hindras ju den här viktiga omställningen mot mer miljöanpassade bilar och det behöver inte vara så dyrt och krångligt.
Självkostnadspris
Kostnaden för föreningen i Ullstämma landade på cirka tre miljoner kronor för deras 97 laddboxar. Ungefär hälften av investeringen är bidrag från Naturvårdsverket.
– Sedan får var och en skaffa ett abonnemang för boxen och betala ett självkostnadspris för förbrukningen, säger Torbjörn Gudinge.
Lisa Fröberg Carlsson är en av de boende som skaffat elbil.
– Vi kör mycket i stan och tänkte på både ekonomi och miljö, säger hon.
Vad tror du laddmöjligheten betyder om du vill sälja bostaden?
– Jag tror det har stor betydelse. Framför allt framöver. Fler kommer skaffa elbil.
Se och hör mer om detta i videon ovan.