– Försvarsmakten säger nej till LFV:s förslag kring fjärrstyrning av Visby flygplats. Det beror på att vi har verksamhet där, det är av det skälet, säger Jesper Tengroth, pressekreterare på Försvarsmakten.
Luftfartsverket har långt framskridna planer på att under våren ta beslut om att flygledning på fem flygplatser ska fjärrstyras ifrån Arlanda. Tekniken används idag på Örnsköldsviks flygplats, som fjärrstyrs ifrån en central i Sundsvall. Visby är en av platserna som man vill införa systemet på.
Säger nej till fjärrstyrning
Men försvaret har också starka intressen i frågan. I anslutning till Visby flygplats ligger flygbasen F17G som används bland annat för att tanka och serva försvarsmaktens flygplan. Idag sköts flygledningen för dessa plan av flygledarna på Visby flygplats. I det samråd som pågår mellan myndigheterna så säger försvaret att man utesluter fjärrstyrning eftersom det inte tar hänsyn till Försvarsmaktens behov. Det nya systemet skulle få väsentlig påverkan på försvarsmaktens verksamhet. På vilket sätt verksamheten påverkas vill inte Jesper Tengroth säga.
– Det kan jag inte gå in på, det omfattas av sekretess. Vi kan bara konstatera att vi har verksamhet på Visby flygplats och att vi flyger där regelbundet. Det gör att vi säger nej till det här, säger han.
Luftfartsverket kommer att fortsätta sin dialog med Försvarsmakten. I en intern skriftlig information till de anställda, som SVT Nyheter tagit del av, säger Anna Helena Wåhlin som är chef Operations på LFV, att man vill få mer information om bakgrunden till försvarets beslut.
– Vi har under hela den här processen fört en kontinuerlig dialog med Försvarsmakten i våra etablerade former för samverkan. Vi har också meddelat Försvarsmakten att den process vi har för samverkan däremot inte har varit så omfattande och inkluderande som vi hade önskat i samband med deras beslut. LFV behöver få kännedom om på vilka grunder som deras beslut är taget, säger hon.
SVT Play: Se inslaget här