Redan innan SVT berättade om de mörkade dokument som ifrågasätter säkerheten med de nya flygtornen fanns stark kritik mot tillvägagångsättet. Förutom bland flygledare och piloter som sedan tidigare ställt sig emot att flytta kontrollen över flygtorn runt om i landet till Stockholm så gick även Umeås kommunstyrelseordförande Hans Lindberg (S) och vice kommunstyrelseordförande Anders Ågren (M) ut i en gemensam skrivelse till Luftfartsverket om att stoppa planerna.
Och bland folk som rörde sig kring Umeå flygplats idag var var åsikterna om fjärrstyrning blandade. Taxichauffören Leif Carlsson och kollegan Hasse Lale är båda negativt inställda till omställningen.
Tuff kritik på webbforum
Även på internet, i forumet Flygtorget, syns reaktioner från branschfolk på Luftfartsverkets långt framskridna planer. Signaturen Bertil skrev den 23 februari så här:
”Detta projekt och tillvägagångssätt borde granskas ordentligt. Bara att inleda ett samarbete med industrin och inte behöva göra offentliga upphandlingar för att det är mycket i kostnadsväg som mörkas.”
Efter att SVT berättat att både säkerheten och vinsterna är ifrågasatta reagerade många positivt till att informationen kom ut.
Lisa skriver: ”De anställda i LFV tar sitt ansvar för att stoppa lögnerna och rädda infrastrukturen. Bra jobbat!”
Signaturen Jedi skriver: ”Dagens artiklar av SVT kan vara början till att det enorma mörkläggandet av RTC Arlanda blir avslöjat som det fiasko det är. Skäms LFV.”
Ifrågasätter kopplingar mellan LFV och SAAB
Signaturen Leffe menar istället att Luftfartsverket behöver ta ansvar: ”Däremot finns det aspekter av fjärrstyrningsprojektet som snarast bör implementeras i de lokala tornen för att digitalisera informationsspridning mot kunderna. Men driften får ALDRIG bli helt beroende av detta. LFV måste börja ta sitt lagstadgade ansvar för totalförsvaret nu och lägga ner detta ekonomiska och säkerhetsmässiga vansinnesprojekt.”
Flera personer i forumet frågasätter också Luftfartsverkets koppling till SAAB.
”Att LFV försöker leka affärsmän och pga inkompetens från de högsta i ledningen enbart går SAAB's ärenden samt skönmålat de konsekvenser som kommer bli följden är inget annat än en av de största skandaler vi har haft i flyg-Sverige.” skriver signaturen Darth.
Vill att Luftfartsverket tar ansvar
Men det finns också de som tycker att den nya tekniken med fjärrstyrning är ett bra steg.
Gustaf J skriver: ”Som gammal pensionerad flygledare, kan jag inte annat än tycka att detta är bra. Inte på de större flygplatserna, men på de små som har få dagliga rörelser. Det har varit svårt att hålla uppe en hög kompetens för de som jobbade på de små ställena.”
Resenären Camilla Karlsson funderar över den framtida säkerheten, men stämmer in och säger så här om varför fjärrstyrning av flygtorn kan vara ett bra steg att ta: