Efter SVT Västerbottens granskning av planerna om att flygtrafiken på bland annat Umeås flygplats ska flyttas till Stockholm genom fjärrstyrning tog det inte lång tid innan kritiken kom.
En av de som gjorde sin röst hörd var riksdagsledamoten Helena Lindahl (C) som då menade att Västerbotten inte skulle vara experimentverkstad för myndigheterna.
För en vecka sedan ställde hon därför infrastrukturministern Anna Johansson (S) mot väggen i riksdagen och idag svarar minister.
Swedavia fattar besluten
I sitt svar skriver infrastrukturministern bland annat att hon i slutet av februari svarade Edward Riedl (M) i samma ämne och det är det statligt ägda bolaget Swedavia AB och dess ledning som fattar besluten om hur bolagets verksamhet ska bedrivas, där Umeå flygplats ingår.
Till Helena Lindahl skriver hon följande:
Luftfartsverket är leverantör av flygtrafikledningstjänster till Swedavia AB. Den diskussion som förekommer mellan Swedavia AB och Luftfartsverket om fjärrstyrd flygtrafikledning är alltså inte föremål för regeringsbeslut utan ett avtal mellan beställare och leverantör.
Vidare så hänvisar hon till Luftvartsverkets muntliga information om att de kommer att säkerställa att inte samma personer som har en roll i Luftfartsverkets upphandlingar av den berörda tekniken för myndighetens räkning också sitter i intressebolagets styrelse.
Positiv till fjärrstyrning
Mot slutet av sitt svar förklarar infrastrukturministern att hon är positivt inställd till fjärrstyrd flygtrafikledning och att det innebär att flygplatsens verksamhet effektiviseras och att det skapar förutsättningar för ökad säkerhet och samordning.
Det finns alltså stora fördelar med den nya tekniken, inte minst för att värna jobb i de berörda regionerna.
”Inget annat än ett mossigt byråkratsvar”
Det dröjde inte länge innan Helena Lindahl (C) själv reagerade på svaret hon fått från Anna Johansson (S) som hon menar är så pass intetsägande att riksdagsledamoten nu väljer att gå vidare till näringsminister Mikael Damberg.
– Tyvärr var det inget annat än ett mossigt byråkratsvar. Hon gömmer sig bakom argumentet att Swedavia är ett självständigt bolag som tar egna beslut. Det Johansson glömmer i sammanhanget är att hon i sin roll som minister representerar staten som också är ägare av bolaget, skriver Helena Lindahl i ett utskick.