– Vi ser ju att framförallt gamla tvåtaktare, som lever kvar, släpper ut mycket, säger Lina Petersson på Transportstyrelsen.
Bakgrunden till studien är att det idag inte finns några uppgifter om hur mycket avgaser som släpps ut från svenska fritidsbåtar. Dessutom släpper de ut tungmetaller, bensin, olja och andra kolväten. Meningen med studien är att bidra med grundkunskaper.
– Det här är en kartläggning, så här ser det ut, säger Lina Petersson.
I koncentrerade områden
Totalt släppte fritidsbåtar ut 176 600 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten under 2019. 36 procent av utsläppen kommer från dieselmotorer. Bensindrivna utombordare med fyrtaktsmotorer kommer därefter. När det gäller kolväten är det tvåtaktare av traditionell typ som släpper ut mest, nämligen 65 procent av den totala mängden kolväteutsläpp.
Ett problem är att utsläppen från fritidsbåtarna sker under en begränsad tid och i ganska koncentrerade områden. Om ett antal båtar exempelvis söker sig till en lugn vik så blir påverkan väldigt märkbar, menar Lina Petersson på Transportstyrelsen.
Studien kommer att ligga till grund för Transportstyrelsen fortsatta arbete. I framtiden kan det komma både piskor och morötter för att få båtägarna att ändra sig. Det kan handla om att byta till ett miljövänligt bränsle, att byta den gamla motorn till en nyare, men också att lära sig köra mer sparsamt.