– Att byta från vanlig bensin till alkylatbensin minskar kolväteutsläppen med 80 procent. På dieselsidan är HVO 100 ett bra alternativ, säger Carl Rönnow, sakkunnig för miljö och hållbarhet hos Svenska båtunionen.
Men många båtägare avstår från miljödiesel eftersom det kan få bakterier att växa i tanken?
– HVO 100 är fossilfri diesel som inte ger någon mikrobiell påväxt. Nu börjar sjömackar sälja det och det kan hjälpa till att sänka utsläppen rejält.
Mats Eriksson, hos Sweboat, säger att numera är cirka 10 procent av de mindre ”snurrorna” som säljs elmotorer.
Större motorer
Utvecklingen går framåt även när det gäller de större motorerna. Två svenska företag tillverkar båtar försedda med elmotorer. Producenterna tänker även på miljön när det gäller materialvalet i båtarna, enligt Svenska båtunionen.
En stor svensk båtmotortillverkare satsar också på att bygga fler elmotorer.
– Det kommer driva på utvecklingen, säger Carl Rönnow.
Han säger vidare att det för närvarande ofta är alltför dyrt att byta den äldre inombordaren till en ny med eldrift.
– Det blir billigare att köpa en begagnad bensinmotor och i stället byta bränsle. Men det vore bra för miljön om gamla tvåtaktare byts ut.
Andel av utsläppen
Enligt Transportstyrelsens undersökning släpper fritidsbåtarna ut 2 100 ton kolväten och 177 000 ton koldioxid. Gällande det senare är det 0,3 procent av Sveriges koldioxidutsläpp, enligt Svenska båtunionen.