• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Shippax

Gasdrift – sjöfartens miljövänliga framtid?

Uppdaterad
Publicerad

Att sjöfart är det mest miljösmarta sättet att frakta gods är experterna ense om.

Men fartygen står ändå för stora utsläpp i luft och hav.

Kan gasdrift hjälpa branschen att bli mer miljövänlig?

Det mest energieffektiva sättet att transportera gods är på ett fullastat modernt fartyg. Hela 69 procent av den totala godsvikten från utlandet till Sverige går via sjöfart, samt 31 procent av vår export.

Till år 2030 ska Sverige ha minskat de klimatpåverkande utsläppen från alla transporter med 70 procent jämfört med 2010, enligt riksdagens beslutade miljömål i linje med FN:s Agenda 2030. Därför har man gjort det till ett transportpolitiskt mål att flytta godstransporter från vägar och flyg till de mer klimatsmarta alternativen järnväg och sjö.

Inrikes sjöfart står för en mycket liten del av de klimatpåverkande utsläppen på svenska vatten, huvuddelen står den internationella trafiken för. Utsläppen av till exempel svaveldioxid i Östersjön har dock minskat kraftigt sedan 2015, då mer strikta regler om svavel i fartygsbränsle trädde i kraft.

Mer miljövänligt med biogas

Destination Gotland är en av de största aktörerna inom inrikes sjöfart och 2018 släppte man ut 155 000 ton koldioxid. Till år 2030 ska man vara nere på nivån runt 55 000 ton.

Att som Destination Gotland köra två färjor på LNG (Liquefied Natural Gas) så kapar man utsläppsnivåerna av koldioxid från fartygen med cirka 20 procent. Om man blandar in klimatneutral biogas (LBG=Liquefied Bio Gas) i bränslet så reduceras de nivåerna ytterligare.

Detta förutsatt att det inte finns något läckage av växthusgasen metan, som både LNG och LBG består av till största delen.

– Men eftersom det finns läckage i metanhanteringen så blir det ungefär som ett nollsummespel när det gäller klimatpåverkan att gå över till LNG. Men det minskar så klart svavelutsläppen till nära noll. Det minskar även partikelmängderna och utsläppen av kväveoxider. Och LBG är ännu bättre eftersom det är ett helt fossilfritt bränsle. Är den dessutom närproducerad på Gotland så är det ännu mer positivt, säger Per Andersson, handläggare på Naturvårdsverket.

Källor: Sjöfartsverket, Svensk Sjöfart, Naturvårdsverket, Destination Gotland

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.