Under 2017 reste 1,75 miljoner passagerare till och från Gotland, en ökning med 7,8 procent jämfört med året innan för Destination Gotland. Den största linjen var Nynäshamn-Visby med tre fjärdedelar av Gotlandsresenärerna.
Och den uppåtgående trenden ser ut att hålla i sig.
– Den tätaste trafiken vi har är den statligt upphandlade linjetrafiken med Destination Gotland. Det är över 3 000 ankomster och avgångar från Visby hamn per år så det är jättejättemycket trafik på den biten, säger Mats Eriksson, Region Gotlands hamnchef.
Ökande utsläpp
Inrikes sjöfart står för en mycket liten del av utsläppen på svenska vatten, huvuddelen kommer ifrån den internationella trafiken. Men nya beräkningar från SMHI visar att svensk sjöfart förbrukar nästan dubbelt så mycket bränsle som den officiella statistiken visar.
Mellan 2017 och 2018 ökade Destination Gotlands totala utsläpp av CO2, från 149 210 ton till 156 382 ton. Av de fartyg som i fjol körde mellan svenska hamnar stod företagets tre fartyg, Visby, Gotland och Gotlandia II, för de största koldioxidutsläppen.
– Det är ju det här som är den stora utmaningen för all transportverksamhet. Man måste skapa en ökad kapacitet samtidigt som man minskar utsläppen. Att vi det här året har haft en ökning hänger samman med att vi har kört fler turer, säger Destination Gotlands vd Christer Bruzelius.
Satsar på ny gasbåt
Som ett led i att minska utsläppen har bolaget till den här säsongen investerat i en ny färja, M/S Visborg, som drivs med flytande naturgas, eller LNG som det också kallas. Fartygets motorer kan också köras på biogas i framtiden.
– Miljöfrågan är en väldigt viktig för oss. Vi har ett långsiktigt arbete som har pågått under många år och nu jobbar vi med nästa generations fartyg som vi nu tar i drift.
Enligt rederiet släpper den nya gasbåten ut 20 procent mindre koldioxid än de andra, oljedrivna fartygen.
– Jag är oerhört stolt och nöjd över att vi kan genomföra den här satsningen. Jag tycker det här är fantastiskt bra för både vår trafik och för Gotland. Vi skapar en möjlighet för besöksnäringen på Gotland att växa, att vi skapar en möjlighet att öka kapaciteten samtidigt som vi minskar på utsläppen, säger Bruzelius.
Visborg sattes i drift för drygt en månad sedan och kommer nu att köra mellan ön och fastlandet tillsammans med färjorna Visby och Gotland.