Centerpartisten Lars Thomsson är inte nöjd med färjepriserna och skriver:
”Det eftersom trafiken nu rullar på inom befintligt avtal fram till om med 2027, där är prismekanismen reglerad.”
”Genom åren har jag och Centerpartiet jobbat mycket aktivt med prisfrågan i Gotlandstrafiken. Prisjämförelser är inte helt enkla att göra och få rättvisa. Ser man till ett medelpris på färjorna som Destination Gotland ibland redovisar så är prisskillnaden lägre. Men nu råder marknadsprissättning och då varierar priset över både dygn och vecka efter efterfrågan.”
S: ”Målet är vägpriser”
Hanna Westerén sitter i riksdagen för Socialdemokraterna och menar att målet trots de höga priserna ändå är att det ska vara vägpriser mellan fastlandet och Gotland, alltså kosta lika mycket som att åka sträckan med bil.
”Självklart är vi gotländska riksdagsledamöter aktiva ifråga om färjepriser, men det är svårt att åstadkomma förändring under pågående avtalsperiod. Att jämföra med Åland är knepigt i och med taxfree-förutsättningarna, men visst är målet att åstadkomma vägpriser. Så ja, glad över turtätheten och ökande kapacitet, men inte nöjd med prisläget – långt ifrån!”, skriver Hanna Westerén.