Amelie von Zweigbergk, tidigare statssekreterare för Liberalerna, var en av passagerarna.
– Jag tycker faktiskt att det var en väldigt otrevlig tur. Både de här väldiga skakningarna som gjorde att folk ramlade i korridoren och man märkte att folk var oroliga. Det var folk som ringde hem och väldigt många som kräktes och som mådde dåligt både här och var, säger hon.
Hon berättar om hur hon hörde porslin gå sönder och att hon såg en äldre man rasa ihop på golvet.
– Dels så åkte den ju väldigt mycket fram och tillbaka, men det var ju de här stora ”stampningarna” när båten till synes bara åker ner i ett hålrum så att säga, som skakade hela fartyget på ett väldigt läskigt sätt, säger hon.
Tidningen Hela Gotland var först med att berätta om den stormiga färden.
En, liknande överfart, med mer allvarliga konsekvenser inträffade den 26 februari 2020 då passagerare skadades i samband med hårt väder.
Fakta om säkerheten ombord på Gotlandsfärjorna
Fartygets befälhavare är den som fattar beslut om en tur måste ställas in på grund av rådande väderleksförhållanden.
De stora snabbfärjorna är anpassade efter förhållandena i Östersjön och de har stabilisatorer som minskar fartygets rörelser i vattnet. Om en tur ställs in på grund av väderleksförhållanden är det för att ta hänsyn till resenärernas bekvämlighet i större utsträckning än att överfarten skulle innebära en risk ur säkerhetssynpunkt.
Källa: Destination Gotland