Det ser ut som vilken förskoleklass som helst. Barn utspridda på golvet, sittande, liggande, stående. Bilden är långt från vad många tänker sig när man säger ordet dataprogrammering.
– Jag har redan gjort det här, på dagis, hojtar Hilda Ripskog stolt.
Dagens lektion är en del av det världsomfattande projektet Hour of Code, en timme ägnas åt programmering på skolor i hela världen.
Ska ge en grund
Förkunskaperna är olika. En del av barnen har redan mobil och surfplatta hemma medan andra är mer av nybörjare. Det är just det som de nya riktlinjerna i läroplanen för grundskolan och förskoleklasser vill råda bot på.
När eleven lämnar grundskolan ska alla ha fått en grund att stå på när det gäller datorer, programmering och förståelse för digitaliseringen i samhället.
Att tänka programmering kan sedan spilla över till andra delar av skolan. När plastbiet surrar fram över det upptejpade rutnätet på golvet i Lotorps skola så får det barnen att förstå vad koordinater är. Andra delar av programmeringsleken kan göra det enklare med matematik.
Lek är lösningen
När förskoleklassen i Lotorp programmerar sitt motordrivna plastbi ser det mycket ut som att leka.
– Ja, men det gör vi ju. Det är en del av inlärningen att leka, säger förskolläraren Jenny Jansson.
Från och med 1 juli nästa år ska grundskolan och förskoleklasser väva in programmering i den vanliga kursplanen. Redan från sommaren 2017 har det varit tillåtet och i Lotorps förskolklass är man alltså redan igång.