Det är något av det viktigaste Sverige har. Industri som exporterar varor till hela världen. Men hotet mot den svenska tillverkningen kommer inte bara från utländska konkurrenter.
– Under en femveckorsperiod var det tre urspårningar som slog hårt mot oss, det tar väldigt lång tid att komma ikapp och det är stora kostnader när det händer, säger Per Bondemark, vice VD SSAB.
Stålkoncernen SSAB är en av många industrier som är beroende av järnvägen. Men minsta lilla stopp kan få enorma konsekvenser. SSAB fraktar stålämnen mellan Luleå och Borlänge på den så kallade stålpendeln.
I maj spårade tåget ur nära Älvsbyn i Norrbotten och det på grund av ett fel som Trafikverket kände till sen tidigare. Inga andra tåg kunde passera. Industrins pulsåder hade fått en infarkt.
– Det var en tågurspårning och det kapade av leveranserna i ett slag. Det är ett jättestor apparat och det är förenade med mycket stora kostnader, säger Per Bondemark.
Dyra nödlösningar
SSAB i Luleå tvingades ”dammsuga” Bottenviken på fartyg för att frakta stålet på båt till Oxelösund och därefter ta godset på Järnväg till Borlänge, en mycket kostsam historia.
– Varje tågurspårning då pratar vi om tiotalsmiljoner och ovanpå det tillkommer allts vårat anseende hos kunderna, säger Per Bondemark.
Kostnader i miljardklassen
SSAB har räknat ut att det bristande underhållet av järnvägen kostar dem över 100 miljoner kronor varje år och Näringslivets transportråd uppskattar att det för hela sveriges Industri rör sig om miljardbelopp. Den uppfattningen delas av flera.
– Näringslivet gör miljardförlust, alla som inte kommer i tid till sitt jobb gör miljardförlust, arbetsgivaren gör miljardförlust, egentligen har jag mycket svårt att se någon vinnare sen avregleringen, säger Jörgen Lundström, förtroendevald SEKO.
– Det här är en fråga som man aldrig blir riktigt nöjd med, jag tror at man måste utveckla och stå på tå i de här frågorna. Det här är ingen kvick fix, det här är en fråga man måste jobba med varje dag, säger Gunnar Malm, generaldirektör Trafikverket.