– Först höjde jag ju på ögonbrynen minst sagt. Jag förstod ju efter ett tag att det handlar om ett teoretiskt räkneexempel, säger Norrköpings kommunalråd Lars Stjernkvist (S).
Bakgrunden är att Trafikverket i juni fick i uppdrag av regeringen att räkna på vad det skulle kosta att bygga höghastighetsjärnväg på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. En begränsning var dock att kostnaden inte fick överstiga 205 miljarder kronor.
Förslag presenteras i PM
Därefter har Trafikverket gjort beräkningar och i ett PM visar man dagens förslag jämfört med tre utredningsalternativ. Dokumentet har tagits fram inför ett antal hearingar i nästa vecka med bland annat kommuner och regioner.
I alla de tre nya alternativen påverkas Norrköping och Linköping. Järnvägen skulle behöva dras på ett sådant sätt att nya stationer skulle behöva byggas utanför själva städerna.
I dagens förslag för Ostlänken går järnvägen en sväng in i centrala Norrköping. För Linköping har hittills olika alternativ diskuterats, men i det aktuella dokumentet skulle stationen behöva byggas helt utanför staden.