Kvinnan fick livshotande skador i olyckan som inträffade strax före klockan 20 på söndagen. Hennes tillstånd var på måndagen fortsatt kritiskt. Och tidigt på måndagskvällen avled kvinnan.
Flera utredningar ska nu granska söndagens våldsamma kollision mellan ett X 2000-tåg och en traktorgrävare i östgötska Kimstad.
Totalt skadades 18 av de cirka 250 passagerarna, varav många var barn och ungdomar.
Att passagerare skadas svårt eller dör i tågolyckor är sällsynt. Sedan 2000 är det tre personer som omkommit och elva som skadats svårt ombord, enligt statistik från Trafikverket.
I olyckan vid Kimstad hakade en traktorgrävare, med skopa både fram och bak, i sidan av tåget och skalade upp en stor del av lokets sida. Kraften från tåget fick därefter traktorn att snurra runt och upprepade gånger slå emot vagnsidorna. Fönster krossades och stora delar av metallen revs upp.
Företaget som ansvarade för arbetet på banvallen, Strukton Rail, var tidigare i år inblandat i en annan allvarlig olycka i samma trakt, uppger Corren på nätet. I februari omkom en snöröjare när han blev påkörd av ett X 2000-tåg vid Linghems station.
-Det är för långtgående att dra paralleller till den olyckan. Den var av en helt annan art. Vad som orsakade den aktuella olyckan vet vi inte än, om det var ett tekniskt fel, ett mänskligt fel eller något annat, säger företagets kommunikationschef Sven Kristiansen.
Enligt honom följdes säkerhetsbestämmelserna.
Förbundsordförande Janne Rudén på Seko, som organiserar anställda inom järnvägen, ställer sig frågande till hur olyckan kunde inträffa.
-Sådant här ska bara inte hända, säger han. (TT)