Det är en kärv ekonomi, förra året gav 457 miljoner kronor i förlust för Sjöfartsverket och över 600 miljoner kronor efter finansiella poster. Årets budget pekar på ett ytterligare tapp om drygt 200 miljoner kronor.
– Orsakerna är att antalet anlöp av fartyg, som vi kan få betalt för, har minskat till Sverige. Det handlar också om att vissa anslag inte har höjts sen 90-talet. Men sen är det också väderfaktorer. När det är mycket is så kostar det mycket pengar, säger Niclas Härenstam, kommunikationsdirektör på Sjöfartsverket.
Allvarlig ekonomisk situation
Nu krävs åtgärder som nedlagda helikopterbaser, mindre isbrytning och sjömätning och en kraftigt minskad administration, skriver beredskapsmyndigheten i ett pressmeddelande.
– De beslutade åtgärderna kommer ha en direkt påverkan på såväl våra kunder som våra medarbetare. Åtgärderna är inget vi vill genomföra, men vi är i en allvarlig ekonomisk situation som gör det nödvändigt, säger Erik Eklund, generaldirektör.
Frågan på regeringens bord
Infrastrukturminister Andreas Carlson säger i ett uttalande att det är ”av yttersta vikt att kärnan i Sjöfartsverkets viktiga tjänster håller en fullgod nivå”.
Ministern säger vidare att regeringen kommer att återkomma till frågor om ”Sjöfartsverkets framtida leveransnivåer och finansiering” i kommande budgetprocesser.