Tidigare har den lokala kustbevakningen övervakat sjötrafik och fiske inom skärgården. Men sedan årsskiftet har kustbevakningen också fått skarpare uppdrag i och med kabelbrotten på Östersjön.
Det här var Hela Gotland först att berätta om.
Jonas Lagerström är stationschef i Västervik.
– Det handlar framförallt om att vi löser av andra fartyg, vårt fartyg passar bäst för kustnära insatser. Men vi är där och bevakar, vi visar att vi finns och skyddar vår svenska infrastruktur, säger Lagerström.
Undervattenskablar i Östersjön har skadats efter att olika fartygs tros ha släpat sina ankare på havsbotten. Misstankar om motiven har lett till flera utredningar om sabotage i olika länder och Nato har stärkt sin närvaro i Östersjön.
Den senaste incidenten utreds som ”grovt sabotage” av säkerhetspolisen.
– Det har varit konstigt helt klart, med alla dessa ”tappade ankare” så är det ju, men jag vill inte spekulera. Men konstigt, det är det.
Detta vet vi om kabelbrotten i Östersjön
- Den 17 och 18 november 2024 skadades två kommunikationskablar, mellan Finland och Tyskland respektive Sverige och Litauen, i svensk ekonomisk zon. Det kinesiska fartyget Yi Peng 3 sattes i fokus då det passerat kablarna vid tiden de slutat fungera.
- Den 25 december 2024 bröts kontakten i fyra kablar mellan Finland och Estland, en av dem den massiva elöverföringskabeln Estlink 2. Fartyget Eagle S misstänktes och efter undersökning av godset ombord tros skeppet ha varit en del av den ryska skuggflottan.
- Den 26 januari 2025 gick en undervattenkabel i svensk ekonomisk zon mellan Lettland och Gotland av, tillhörande det lettiska statliga radio- och tv-bolag (LVRTC). Tankfartyget Vezhen pekades ut som ansvarigt, som färdades från Ryssland under maltesisk flagg.