På den gamla kanalbåten Juno är det nästan bara kvinnor som jobbar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
På båten Juno är det nästan bara kvinnor som jobbar på däck. Se hur jungman Alexandra jobbar, lever och sover på båten i videon ovan. Foto: Marie Walter

Kvinnopower på Göta kanal – kliv ombord på den historiska båten Juno med Alexandra

Uppdaterad
Publicerad

På det historiska kryssningsfartyget M/S Juno är nio av tolv i besättningen kvinnor. De manövrerar båten med knappt 50 gäster ombord genom slussarna på Göta Kanal.

– Det är helt underbart, säger ”Jungman” Alexandra Rydmark.

Båten M/S Juno byggdes i Motala år 1874 och är enligt rederiaktiebolaget Göta Kanal därmed världens äldsta registrerade fartyg med övernattningsmöjligheter. Men sedan båtens jungfrufärd är det säkert mycket som har förändrats.

– Just på den här båten är besättningen nästan bara kvinnor, det är ett bra exempel på att vi har ”bytt”, säger Jungman Alexandra.

Jungman, matros och kapten

Även fast Juno är nämnd efter den romerska mytologins gudinna var det nog inte så många kvinnor som jobbade som ”jungmän” på däck då. Jungman är titeln för en sjöman (eller sjökvinna), som har efter matrosen och kaptenen det största ansvaret på ett fartyg.

I Sverige mönstrade den första kvinnliga jungmannen först 1960.

Följ med jungman Alexandra på en dag ombord, från däcket till sovhytten, i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.