Trafikverket har beslutat att Ostlänken och Göteborg – Borås dimensioneras för hastigheten 250 kilometer i timmen. Hastigheten har diskuterats flitigt och många har velat se en hastighet på 320 km/h.
Beslutet innebär en besparing på 11 miljarder, men restiden förlängs med sex minuter.
– Med den konfiguration som finns på sträckan, med många stationer och vägen in genom städerna så är tidsvinsten att gå upp till 320 km/h inte så stor. Den är utformad så man skulle kunna göra den för 250 km/h. Sen är det naturligtvis en kostnadsfråga också, säger Lennart Kalander, avdelningschef för nationell planering på Trafikverket.
Planerad trafikstart 2033-2035
Beslutet har bland annat tagits för att klara den tidsplan som finns för Ostlänkens trafikstart 2033-2035.
– Vi har känt att vi måste ta det här beslutet för att projektera Ostlänken vidare. Om vi hade avvaktat så hade vi blivit stående och med detta beslutet behöver vi inte förskjuta tidsplanen. Operatörerna behöver dessutom kunna satsa med nya fordon och så vidare, säger Lennart Kalander.
Det lutar dock åt att trafikstarten blir i den senare delen av tidsspannet, framemot 2035. Han tillägger att om det tas nya, sena politiska beslut så kan projekteringen komma att behöva förändras, och därmed även påverka tidsplanen.