– Och genom att lösa utbyggnaden med hjälp av att låna, kan det vara klart 2035.
Och i det förslag som presenterades och som regeringen nu får ta ställning till handlar det bland annat om att de första spadtagen för Ostlänken mot Linköping görs redan i år.
– Och att man inom ett par år har hela Ostlänken färdig, säger H G Wessberg.
TV: Se hela intervjun med H G Wessberg
Låna till finansieringen
I förslaget som lämnades i dag så föreslås det att nya stambanor byggs intill de gamla. Och att hela satsningen finansieras med hjälp av lån.
– Ska man bygga så snabbt det bara går krävs det en upplåning på omkring 150 miljarder kronor.
I förslaget prioriteras sträckan Stockholm – Göteborg.
– Där innebär ett höghastighetståg att restiden mellan Stockholm och Göteborg krymper till två timmar, och det innebär i princip att flyget blir utkonkurrerat på den sträckan, säger H G Wessberg.
230 miljarder kronor
Enligt de senaste kalkylerna är projektet kostnadsberäknat till totalt omkring 230 miljarder kronor, varav ungefär hälften var på de båda föreslagna sträckorna Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö.
– Jag anser att det här är absolut nödvändigt, för om vi inte gör det så kommer folk sluta åka tåg. Stambanorna kommer att sluta fungera, godset kommer inte att komma fram och vi får inte ut vår export.
En utbyggnad skulle innebära klimatsmarta transportalternativ och en stark påverkan på BNP, enligt H G Wessberg.