Mellan klockan 06.30 och 22.30 kommer insatstiden vara oförändrad – det vill säga 15 minuter.
– Försämringen av helikopterbesättningarnas inställelsetid nattetid är beklaglig och oönskad. Vi arbetar hårt för att undvika detta scenario men förhandlingarna har hittills inte gett konkret resultat, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket, i ett uttalande.
Insatstiden är den tid som det ska ta för besättningen att efter ett larm vara ombytt och klar, helikoptern utdragen ur hangaren och färdig att lyfta.
”Bryter mot gällande regelverk”
Det arbetstidsavtal man haft för besättningarna fungerar inte och kostnaderna har skenat, menar Sjöfartsverket.
– Systemet med så kallade fridygn och övertidstimmar har inneburit att Sjöfartsverket som arbetsgivare bryter mot gällande regelverk. Systemet har drivit upp orimligt höga personalkostnader utan att ge ökad samhällsnytta, säger Katarina Norén, generaldirektör för Sjöfartsverket.
Därför sade arbetsgivaren upp avtalet i maj 2017 och sedan dess har parterna förhandlat. Det som händer nu är att helikopterpersonalens arbetstid från och med den 1 februari kommer att regleras enligt det kollektivavtal som gäller för statens affärsdrivande verk.
Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar
Utgår från fyra baser i dagsläget: Säve, Ronneby, Norrtälje och Umeå. Visby är vanligtvis en ordinarie bas, men har sedan början av december ingen helikopter stationerad pga avtalsstriden.