– Vi utesluter inget men är beredda att prova olika lösningar, säger Kristina Edlund(S), kommunstyrelsens ordförande.
Underjordisk lösning
Frågan om hur Ostlänken ska dras genom Linköping har länge debatterats av kommunens politiker och Trafikverket.
Linköping har lagt stora resurser på att få en underjordisk lösning genom staden men förslaget ratades av regeringstillsatta Sverigeförhandlingen som istället nu presenterat ett förslag där Ostlänken ska gå på en förbifart med anslutande bibana in till en centralt belägen station i Linköping.
Barriärfri miljö
Enligt Trafikverkets beräkningar skulle en sådan lösning kosta 8,6 miljarder medan en tunnellösning beräknas till 20,6 miljarder.
Nu ska Linköping gå in i förhandlingen och menar att de har en tydlig målbild för staden där Ostlänken ska finnas kvar i den beslutade korridoren, att det vill ha en barriärfri miljö och att de vill ha en centralt belägen station.
– Vi är beredda att gå in i ett fortsatt samtal med förhandlarna, säger Kristina Edlund(S).