Från och med den 1 september förra året började två nya lagar gälla för hanteringen av elsparkcyklar – nu är det hårdare styrt var man får parkera och åka. Enligt Anna Wallroth, som är gruppchef för infrastruktur på Linköpings kommun, har lagen haft en positiv påverkan:
– Den har hjälpt oss att snabbare kunna agera om vi behöver flytta ett fordon som står farligt till, så det har vi ju använt oss av.
Arbete har gett resultat
I Linköping har kommunen satt en gräns på 1 500 elsparkcyklar. Fortfarande kommer det in en del ärenden om att cyklar står felparkerade men Anna Wallroth menar att kommunens jobb gett resultat.
– Vi ser också att det sker en hel del teknisk utveckling när det gäller elsparkcyklarna, man kan till exempel styra hastigheten på gågator men också att man kan inte parkera cykeln var som helst, säger hon.
Färre cyklar i Norrköping
I Norrköpings kommun har det däremot blivit lite färre elsparkcyklar sedan förra året eftersom två av företagen har återkallat sina tillstånd. De tre aktörer som finns kvar har tillsammans mellan 1 300-1 400 elsparkcyklar ute, skriver Rosita Mathiesen, trafikingenjör på Norrköpings kommun i ett mejl till SVT Nyheter Öst.