Följ med in på en virtual reality-lektion i matematik och se hur det gick till när SVT:s reporter intervjuade robotutvecklaren Fredrik Löfgren som avatar inne i den virtuella världen.

Mattelektion i virtual reality: ”Lättare för hemmasittare att delta”

Uppdaterad
Publicerad

Coronapandemin har gett digitala lösningar ett uppsving. Nyligen testade Mattecentrum att hålla en lektion i matematik med VR-glasögon. – Det är lite som när datorerna kom – det är ett nytt sätt att tänka och det ger helt nya möjligheter, säger robotutvecklaren Fredrik Löfgren som höll lektionen.

Fredrik Löfgren, robotutvecklaren vid Linköpings universitet, är kanske mest känd för sina robotar som kan dansa och spela fotboll. Nyligen höll han i en lektion i matematik för en fjärdeklass med VR-glasögon – i en virtuell verklighet.

Eleverna fick följa med till en virtuell värld med hus och träd och tredimensionella siffror som de kunde flytta runt.

– En del klättrade upp på hustaken. Det blev lite kaos i början, medger Fredrik Löfgren.

Ändå tänker Mattecentrum som ordnade arrangemanget utvidga experimentet – minst sagt.

Emrik Kedborn var en av de fjärdeklassare från Herrgärdsskolan i Västerås som för första gången fick testa att ha en lektion med VR-glasögon i en virtuell värld med tredimensionella siffror som man kunde flytta runt. Foto: Bildbyrån ProLounge

Ska slå världsrekord i matematik

– Vi tänker slå världsrekord i virtual reality och samla 10 000 elever från hela Sverige för en matematiklektion i virtual reality nästa år, säger Karolina Lisslö Gylfe som är generalsekreterare för Mattecentrum som är en ideell organisation med bland annat läxhjälp i matte.

Hon tror att VR kan förändra synen på matematik.

– Istället för att se matematik som enbart sterila siffror på ett papper så kan man få en förståelse för att siffrorna symboliserar olika former eller en rörelse, säger Karolina Lisslö Gylfe.

Robotutvecklaren Fredrik Löfgren tror att lektioner med VR-glasögon kan bli ett komplement till den vanliga undervisningen. Titta på videon för att se intervjun – som gjordes i VR-miljö med reportern och Fredrik Löfgren som avatarer.

”Kan delta utan att vara fysiskt på plats”

Fredrik Löfgren anser att bara lärarnas fantasi sätter gränserna för vad man kan använda VR till.

– Man kan till exempel bygga upp olika miljöer för att iscensätta scenarier, bygga torn tillsammans, prova hållfasthetslära, ordna ett skådespel med världsledare på ett toppmöte, bygga upp en medeltidsby.

Han tror också att det kan vara ett sätt att få med elever som inte klarar av klassrumsmiljön på lektionerna.

– Du behöver inte vara fysiskt på plats, men kan ändå vara i ett virtuellt klassrum och delta i undervisningen. Det blir också mer lekfullt, säger Fredrik Löfgren.

”Det handlar om teknikmognad”

Både Karolina och Fredrik anser att coronapandemin har bidragit till ett ökat intresse för den nya tekniken.

– Utbildningen har tagit ett gigantiskt stort steg under coronapandemin som jag inte tror hade hänt annars, säger Karolina Lisslö Gylfe.

– Jag tror vi behöver göra ungefär samma resa som när datorn kom. Det handlar om teknikmognad och att öka förståelsen för den här plattformen, säger Fredrik Löfgren.

VIDEON: Följ med in på VR-lektionen och se hur det gick när SVT:s reporter intervjuade Fredrik Löfgren som avatar inne i den virtuella världen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.