• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Hör när lokföraren Morgan Lönnevik berättar om sina upplevelser. Foto: SVT / Johan Nilsson / TT

Morgan har upplevt lokförarens värsta mardröm

Uppdaterad
Publicerad

Det har varit en olycksdrabbad vecka för Kustpilen. Bara under de senaste fem dagarna har det inträffat två dödsolyckor vid obevakade järnvägsövergångar. Två tillbud har även skett under samma tidsperiod där lokföraren lyckats undvika kollision med bilar som stått på spåret.

Bromsa, tuta och blunda – ja det är vad lokförarna är utbildade att göra när olyckan är framme. Lokföraren Morgan Lönnevik har varit med om ett självmord och en dödsolycka.

– I dagsläget har jag lämnat det bakom mig. Visst så tänker man på det när något sådant här händer så blir det ju att det kommer upp till ytan igen, säger han.

Olyckor på Tjust- och Stångådalsbanan

Hur ofta är någonting på spåren som inte ska vara där?

– Tyvärr är det alldeles för ofta. Själv så skriver jag rapporter några gånger i månaden. Bilister som inte stannar vid stopplikten och kör rakt ut händer lite för ofta, säger Morgan Lönnevik.

Transdev har framfört påtryckningar till Trafikverket om att se över de obevakade järnvägsövergångar men man tror ändå inte att olyckorna går att bygga bort helt.

– Inte hundra procent, det är fortfarande individen som bestämmer vad den personen gör, antingen om den sitter i bilen eller går på spåret, så är det individen som gör sitt beslut, köra eller inte köra eller gå på spåren, säger Tommy Aronsson, enhetschef Transdev.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Olyckor på Tjust- och Stångådalsbanan

Mer i ämnet