• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

43 obevakade järnvägsövergångar finns längs Stångådalsbanan. Foto: Hanna Wallén Trafikverket/ SVT

Vanligt med obevakade järnvägsövergångar i Östergötland

Uppdaterad
Publicerad

I helgen dog en man vid en obevakad järnvägsövergång vid Torp strax utanför Kisa efter en kraftig kollision med ett tåg.

Den här typen av obevakade järnvägsövergångar finns på 43 platser längs med Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar.

– Vi håller på att sakteliga bygga bort den här typen av övergångar, sedan 2016 har vi byggt bort 305 stycken, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Olyckor på Tjust- och Stångådalsbanan

Hur kommer det sig att man inte sätter upp ljus och bommar på den här typen av platser?

– Problemet är att det finns väldigt många utav den typen av järnvägsövergångar. Ute på landsbygden har det byggts så från början och eftersom det är så våldsamt många plankorsningar som finns på landsbygden, så har man valt att satsa resurserna där det bor väldigt många människor, säger Bengt Olsson.

Flera olyckor varje år

Mellan 2010 och 2018 har mellan 13 och 22 olyckor per år skett vid obevakade järnvägsövergångar enligt Trafikverket.

–  Det är en risk med obevakade järnvägsövergångar, så är det alltid och det kräver väldigt mycket av de som ska passera och hålla span på om det kommer tåg eller inte. Nu kollar vi på om de signaler och de uppskyltningar som finns vid övergången har fungerat som de ska, sen får vi se vad polisutredningen ger, säger Bengt Olsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Olyckor på Tjust- och Stångådalsbanan

Mer i ämnet