Den här typen av obevakade järnvägsövergångar finns på 43 platser längs med Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar.
– Vi håller på att sakteliga bygga bort den här typen av övergångar, sedan 2016 har vi byggt bort 305 stycken, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Hur kommer det sig att man inte sätter upp ljus och bommar på den här typen av platser?
– Problemet är att det finns väldigt många utav den typen av järnvägsövergångar. Ute på landsbygden har det byggts så från början och eftersom det är så våldsamt många plankorsningar som finns på landsbygden, så har man valt att satsa resurserna där det bor väldigt många människor, säger Bengt Olsson.
Flera olyckor varje år
Mellan 2010 och 2018 har mellan 13 och 22 olyckor per år skett vid obevakade järnvägsövergångar enligt Trafikverket.
– Det är en risk med obevakade järnvägsövergångar, så är det alltid och det kräver väldigt mycket av de som ska passera och hålla span på om det kommer tåg eller inte. Nu kollar vi på om de signaler och de uppskyltningar som finns vid övergången har fungerat som de ska, sen får vi se vad polisutredningen ger, säger Bengt Olsson.