Mer än 40 växlar, drygt 8000 meter spår och möjlighet att ha fler tåg i rörelse samtidigt. Så kan man sammanfatta den nya godsbangården i utkanten av Norrköping. Kostnaden blir runt 450 miljoner kronor.
-Den stora skillnaden är att den nya bangården blir signalreglerad och elektrifierad, berättar Staffan Gustavsson, som är en av Trafikverkets projektledare.
På den gamla godsbangården går det naturligtvis redan att köra med ellok, men nybyggnationen gör att man bygger bort vissa sträckor där man idag måste använda diesellok. Ett sådant exempel har varit de gamla spåren till Norrköpings hamn.
Det är många järnvägsbyggen runt Norrköping nu och de kommande åren. I princip allt hör ihop med Ostlänken. Hittills har Kardonbanan byggts, som är den nya järnvägen till Norrköpings hamn. Nu är det alltså dags för godsbangården och sedan väntar Norrköpings nya resecentrum, alltså en flytt också av bangården för persontrafik.
Godsbangården planeras att öppna för trafik i mitten av december 2024.