Vad betyder en bra marknadsföring för lantbruket? Projektledare Jesper Lindström svarar på frågan. Foto: SVT// TT/FREDRIK SANDBERG

Nu ska lantbrukarna bli bättre på marknadsföring

Publicerad

Under veckan startade projektet ”Marknadslyftet” på Vreta kluster. Syftet är att få fler lantbrukare att inse vikten av att marknadsföra sig.

– Vi i ser att det finns ett stort intresse hos konsumenter att få reda på var maten kommer ifrån, säger Jesper Lindström, projektledare och livsmedelsexpert.

Sociala medier öppnar nya vägar

Intresset var stort vid starten av projektet och ett 40-tal lantbrukare och andra företagare som arbetar inom de gröna näringarna besökte Vreta Kluster utanför Ljungsbro.

– Tidigare har man fokuserat mycket på att producera produkter och man har inte inriktat sig på att sälja eftersom någon annan har gjort det. Men nu finns det möjligheter via till exempel sociala medier, och då måste man bli duktig på att tala om för konsumenterna vad det är för produkter och var de finns, säger Jesper Lindström.

Ett 40-tal lantbrukare hade kommit till Vreta Kluster för första dagen i Marknadslyftet. Foto: SVT/ Christian S Zetterdahl

Det finns ju producenter som redan säljer allt som de producerar. Behöver de verkligen marknadsföra sig?

– Lantbruket är på väg in en svår situation där få unga vill ta över gårdarna från de gamla ägarna. Vi vill skapa en positiv bild där vi visar var vår mat kommer ifrån, så fler måste lära sig att berätta om sina produkter och stå bakom dem.

– Lyckas vi sen få några nya att komma igång och producera produkter – ja, då har vi kommit en bit på vägen, säger projektledare Jesper Lindström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.